God of War - PS3

geschreven door Naz

Sinds een week heb ik álle delen van God Of War gekocht voor PS3: I&II remake voor PS3, de PSP versies remake op PS3, III en Ascension.

Ik ben een zeer kieskeurige gamer en als ik aan een game begin, dan wil ik het liefst delen achter elkaar hiermee bezig te zijn.Dus expres afgewacht een tijd zodat ik alle delen achter elkaar kan spelen, dit wilde ik het liefst op mijn PS4 maar PS3 is ook goed. Want wat je merkt bij de remakes van andere consoles op de nieuwere, is dat de kwaliteit, resolutie etc van het spel toch stuk minder mooi en leuk is.

Vanaf God Of War III begint het pas echt mooi ontwikkeld en gemaakt te zijn. Het is echt de genre waar ik gek op ben:
avontuur, fantasy, mythologie, actie etc, die ook RPG genoemd worden, denk ik. Het is net een mythologisch film waarin jij actief deelt neemt, zo zie ik dat en dat beleef je in deze game helemaal.

Ook andere games van dezelfde genre heb ik gespeeld, zoals Darksiders, Dante's inferno, Blades of Time, ( Mortal kombat en Soul Calibur is iets minder uitgebreid qua verhaal beleving zeg maar maar toch allemaal in dezelfde genre, vind ik ) etc. Van dit alles scoort Darkiders II hoogste bij mij.

Want wat je bijvoorbeeld in Darksiders hebt en in God Of War niet, is de vrije belevenis van de camera hoeken. Je bent beperkt om geheel van je omgeving te bekijken, vrij te bewegen etc. En ook beperkt qua terug gaan, terug lopen naar een eerder gelopen stadium/level/plek, wat bij Darksiders zo goed is gemaakt, II beter dan I. Op basis van in het spel zelf maar ook op de map aanklikken en hoppa je kan makkelijk een hele switch maken van ene naar de andere locatie. God Of War heeft volgens mij helemaal geen map, wat ik best jammer vind voor zo'n geweldige game.

Maar Ascension heeft wel weer een baan gebroken om online Multiplayer functie erbij te doen. Dit heeft de andere RPG's nog niet maar ze zullen waarschijnlijk allemaal wel hebben in de komende delen op ps4 waar ik mij erg op verheug. Maar dan hoop ik dat God Of War deze ontbrekende functies ook hierin mee neemt. Voor de rest vind ik het echt prachtig gemaakt game en geweldig om te spelen. Ik zou het iedereen aanraden om het een keer te spelen, ook al ben je geen lief hebber van de ze genre, het kan je toch wel in de smaak vallen. Wel vanaf 18 jaar want het is toch wel iets te bloederig, agressief en soms wat naaktheid etc ook te zien. Dus ook meekijken van kinderen zou ik afraden.

____________________________________________________________________________________________________

Valiant Hearts: The Great War - PS4

geschreven door Sylvano

Soms kom je games tegen die niet op je lijstje staan om in de gaten te houden. Het zijn games die spontaan voorbij komen als je een persconferentie of wat trailers aan het bekijken bent. Ook dit was het geval bij mij, Valiant Hearts: The Great War zorgt voor een geheel nieuwe ervaring.

Valiant Hearts: The Great War maakt gebruikt van UbiArt Framework. Een engine die ontwikkelt is voor games als Rayman Legends en het recent uitgekomen Child of Light. Valiant Hearts: The Great War neemt de Eerste Wereldoorlog onder zijn hoede en laat zien dat een oorlog niet mooi is, maar het wel mooi in beeld gebracht kan worden. Het spel oogt namelijk als een cartoon en zorgt ervoor dat het niet allemaal grauw is.

Men krijgt een viertal spelers onder de hoede en een hond. Je wordt als speler meegenomen aan het begin van de oorlog. De boer Emiel wordt opgeroepen om mee te strijden tegen de Duitsers. Zijn schoonzoon wordt ook opgeroepen, maar om te strijden aan de Duitse kant. Dan hebben we nog een Canadees die op zoek gaat naar de baron die hem het leven heeft zuur gemaakt en zijn vrouw ontnomen. En als laatste hebben we een jonge meid die probeert goed te doen en zodoende zal zij, ongetwijfeld het land, de gewonde verzorgen. Naast deze vier hoofdpersonages is er ook nog een rol weggelegd voor een hond. Deze zal je regelmatig helpen met het oplossen van puzzels.

Het mooie aan Valiant Hearts: The Great War is dat het verhaal niet uit de lucht gegrepen is. Alle teksten en delen uit de dagboeken zijn werkelijkheid. Men heeft samengewerkt met een museum dat ervoor zorgde dat deze verhalen in de game verwerkt konden worden. Het is dan ook erg aangrijpend om deze verhalen met veel interesse te lezen. Het verhaal zorgt er daarnaast voor dat je als speler meegenomen wordt in een emotionele achtbaanrit.

Verwacht van Valiant Hearts: The Great War geen grote schietgevechten. Je bent als speler voornamelijk bezig met overleven en de oorlog te ontvluchten. Ieder personage heeft zijn eigen beweegredenen. Naast het doorlopen van het verhaal is er ook ruimte voor geschiedenisles. Ieder hoofdstuk heeft voorwerpen verspreid liggen door de levels en deze kan je zoeken. Al deze voorwerpen hebben een belangrijke rol gespeeld in de oorlog. Je zal hier voornamelijk mee bezig zijn zodra je het spel voor de eerste keer uitgespeeld hebt.

Valiant Hearts: The Great War is een emotionele achtbaanrit die je doet inzien dat een oorlog niet mooi is, maar wel mooi in beeld gebracht kan worden. De kracht ligt hem voornamelijk in diens schoonheid en het prachtig verhaal. Zijn er dan geen minpunten? Nee, eigenlijk niet, mede doordat Valiant Hearts: The Great War erg uitgebreid is en je het met plezier zal spelen.

Worms Battlegrounds - PS4

geschreven door Stephen

Worms is een game serie die veel mensen nog wel kennen van vroeger, ruim 20 jaar geleden verscheen het eerste spel in de worms serie op de PC. In de afgelopen 20 jaar is Worms zo ongeveer wel op elk te bedenken platform uitgebracht, en Team 17 komt nu met Worms Battlegrounds voor de Xbox One en de Playstation 4.

Worms Battlegrounds is net zoals alle andere worms een 2D strategie spel (ooit heeft Team 17 geprobeerd om een 3D versie van de grond te krijgen op de PS2 maar dat was niet zo’n succes). In principe is Worms Battlegrounds dus niet extreem veel veranderd in de afgelopen 20 jaar. De game is exclusief voor de Xbox One en de Playstation 4, en tot nu toe is het nog de enige game die een multiplayer functie bevat waarvoor er niet meer dan 1 controller nodig is. Perfect dus voor een avondje met vrienden op de bank zonder gezeur over wie er nu aan de beurt is.

Uiteraard bevat Worms Battlegrounds ook een aantal nieuwigheden, zoals bijvoorbeeld het gebruik van water. In de eerdere worms games werd het water alleen buiten de levels gebruikt en een val in het water betekende dus je dood. Team17 heeft deze keer besloten om het water ook in de levels te gaan gebruiken, je zal nu dan ook niet meteen verzuipen als je in het water plonst, maar je bewegingen worden wel beperkt je loopt langzamer en springt bijvoorbeeld veel minder hoog en ver, daarnaast verlies je elke beurt dat je worm in het water staat 5 levens punten voor die worm. Door het water nu ‘in’ de levels te brengen zijn er ook weer nieuwe mogelijkheden voor wapens, zoals de watergun en waterstrike.

De single player story is niet veel bijzonders, het is makkelijk en je bent er behoorlijk snel doorheen. Je doel in de single player is om mesmer te verslaan en een voorwerp veilig te stellen. Worms Battlegrounds bevat 25 Story mission waarvan er maar een stuk of 3 aan de moeilijke kant liggen. Naast de stroy missions zijn er nog 10 Worm ops missions te doen. Ook in deze worms is het mogelijk om je team geheel naar eigen smaak aan te passen. Elke worm kan je zijn eigen naam geven, je kan het team een eigen naam geven, stemmen,overwinningsdansjes en het uiterlijk van je worms zijnallemaal geheel aan te passen.

De besturing van de game is vrij simpel, tenminste als je met de D-pad speelt want ik heb het geprobeerd met de sticks maar dat voelt niet fijn aan en het richten is dan ook een stuk lastiger. Ook het touchpad van de Dualshock 4 controller is te gebruiken om tot 4 wapens te selecteren voor snelkeuze. De graphics zien er goed uit, de levels zijn vaak lekker groot en de manieren om je tegenstanders om zeep te helpen zijn eindeloos. De irritante hoge stemmetjes van de worms zijn ook naar je eigen voorkeur aan te passen en maken gebruik van het speakertje in de Dualshock 4 controller.

Wat de online multiplayerbetreft, die heb ik niet kunnen testen. Er waren geen matches beschikbaar en als er na zelf een match te maken en eindeloos lang wachten dan eindelijk iemand in de lobby komt en je denkt een tegenstander te hebben traden er netwerk problemen op. De locale multiplayer met vrienden zorgt daarin tegen wel voor de nodige uurtjes vermaak. Naast het oude bekende deathmatch is er ook de spelmode forts, in deze spelmode heeft elk team zijn eigen stuk grond met een flink stuk water ertussen. Daarnaast is het ook mogelijk je eigen levels te maken en alles geheel naar eigen wens aan te passen.

Worms Battlegrounds is een leuke game en net zoals zijn voorgangers zorgt ook deze game voor de nodige uurtjes plezier vooral met vrienden op een melig avondje. In de afgelopen jaren is er niet veel veranderd aan de worms games maar mischien is dat ook wel helemaal niet nodig, in dit deel zitten in ieder geval genoeg nieuwe wapens en hulpmiddelen, ook het gebruik van water en bewegende mechanismes zijn goed, en met ongeveer 25% grotere levels zijn dit allemaal hele kleine veranderingen maar voor mij doen deze veranderingen het 'm wel.

Gespeeld op: Playstation 4

Pluspunten:

- Leuke gameplay

- Uitgebreide customization opties

- Zelf levels maken

- Hele leuke local multiplayer

Minpunten:

- Weinig vernieuwend

- Met de sticks spelen werkt niet zo fijn

- Online lijkt nog niet veel te gebeuren

Tomb Raider - PS4

geschreven door Danny

“I Finally Set Out
To Make My Mark,
To Find Adventures.
But Instead,
Adventure Found Me.”

Story

De meest geestelijk uitgeklede vrouw keert terug in een gloednieuw avontuur.
Tomb Raider laat zich kenmerken door in tegenstelling met zijn voorgangers de me meest gedetailleerde Lara Croft ooit. Niet alleen grafisch maar ook verhaallijn-technisch wordt Lara perfect neergezet. En Net als alle andere Tomb Raider avonturen is ook hier een vleugje mystiek aan het verhaal toegevoegd. Of dat er enige waarde aan toevoegt laat ik aan de speler over.

Het begint allemaal wanneer de jonge Lara Croft samen met haar vriendin Sam op het schip ‘Endurance’ op zoek is naar het verloren eiland Yamatai. Een hevige storm laat het schip kapseizen en ze lijden schipbreuk. Lara spoelt aan op een strand verwijderd van de rest. Al voordat ze de anderen kan bereiken wordt ze gevangen genomen.

Ze blijkt uiteindelijk niet de enige te zijn die gevangen gehouden wordt op het eiland. Een cult onder leiding van Mathias stelt de overlevenden op het eiland voor een keus: sterven of aansluiten.

Van het eiland af zou geen optie zijn aangezien Himiko, de laatste koningin van het eiland uit het oude verleden zelfmoord pleegde en in haar woede het eiland omringde met een ondoordringbare storm.

Mathias uiteindelijke doel is dan ook om haar weer te doen ontwaken om zo van het eiland te kunnen geraken.

Gameplay

Het spel begint op het strand waar Lara Croft aanspoelt en in een grot wordt meegesleurd waar ze op haar kop opgehangen wordt. Hier wordt snel duidelijk dat veel actie momenten in de game door middel van getimede knoppen wordt bespeeld. Daarnaast zoals in alle Tomb Raider games het geijkte ren, spring, klim en schietwerk.

Iemand met een voorliefde voor deze games komt zeker aan zijn trekken in deze game. Niet alleen zijn de graphics fenomenaal, maar ook de gameplay doet vrij natuurlijk overkomen. Over de gehele eiland zijn relics en kratten verstopt die je een diepere ingang in het verhaal geven. En eindelijk een game waarin Lara vrij kan rondhuppelen in haar omgeving. Geen zogenoemde levels.

Naast de storyline, zijn er ook hidden temples te vinden. Kleine puzzels waar je extra xp kunt verdienen. En door middel van deze xp je wapens en skills kunt upgraden.

Wapens

Wat ik zelf persoonlijk helemaal te gek vind aan deze game is de uitwerking van de wapens welke je kunt kiezen en upgraden. Vooral de handboog waar het spel mee begint. Het is bijna onmogelijk om, ook al heb je al je andere wapens, niet met de boog te willen schieten. Ongelofelijk gedetailleerd en vooral heerlijk om mee rond te schieten op wild en natuurlijk op de vijanden.

DLC

Om ook wat te zeuren te hebben is het misschien wel de beperkte extra’s die je kunt aanschaffen via de game. Naast een enkele outfits en wapens en een extra tempel. Is er vrij weinig wat je in de store section kunt vinden. Maar goed een echte Lara Croft fan heeft dit natuurlijk vanzelfsprekend in zijn systeem staan.

En verder...

Is Tomb Raider een geweldig nieuw avontuur van Lara Croft. Die na de goede graphics (zeker op de definite edition) ook een goede game voor nieuwe avonturiers die niet zo bekend zijn met deze spellen. De gameplay is overzichtelijk en vrij logisch in verhouding met andere gelijksoortige action games.  Alleen jammer misschien van een missende 3d element wat Uncharted 3 wel had.

De verhaallijn is nieuw en sluit niet direct aan bij de vorige Tomb Raider avonturen en is dus vrij toegankelijk voor iedere gamer, niet alleen de fans.

Het wachten op deze game was het meer dan waard en wellicht de beste in zijn soort op dit moment.
Nathan Drake,..kiss her boots...